maandag, januari 04, 2016

Ballonclubs tarten vliegveiligheid

Stond afgelopen weekend in De Telegraaf.
--------------------------------------------------------------------------------
Het Braziliaanse luchtruim wordt onveilig gemaakt door een uit de hand gelopen volksvermaak, de 'balão'. Piloten zijn de stuurloze gasballonnen meer dan beu en eisen een harde aanpak om rampen te voorkomen.

Op Tweede Kerstdag ging het bijna mis in São Paulo. Op foto's is te zien hoe een passagiersvliegtuig vlak langs een grote sierballon scheert op een landingsroute naar het internationale vliegveld (Guarulhos). Een maand eerder stortte een ballon brandend neer op Guarulhos, op luttele afstand van vliegtuigen met duizenden liters kerosine in de tank.

De incidenten zijn geen uitzondering in het Zuid-Amerikaanse land. De uit Portugal overgewaaide folklore is mateloos populair onder Brazilianen. Piloten en verkeersleiders trekken gemiddeld om de dag aan de bel bij een speciaal ballonmeldpunt van de Braziliaanse luchtmacht. 'Handmatig ontweken', 'doorstart', 'landing afgebroken'; zo laten ze via de site weten hoe een botsing is voorkomen.

Dat lukt echter niet altijd. In 2011 kwam een ballon op drie kilometer boven Rio in aanraking met een net opgestegen TAM-vlucht. Door de impact vielen hoogte- en snelheidsmeters uit. Desondanks wist de piloot het toestel veilig aan de grond te zetten.

"Een vogel kan al een Boeing neerhalen. Kun je nagaan wat de impact is van een veertig meter hoge gasballon die ruim honderd kilo weegt", zo benadrukt de Braziliaanse brandweer het gevaar van de 'vliegende bommen'.

Sinds 1998 geldt het maken, vervoeren en oplaten van de ballonnen als een milieudelict. Aanleiding waren de vele bosbranden en twee grote branden in een raffinaderij in Rio. Maar de weinige daders die tegen de lamp lopen, komen gewoonlijk weg met een milde boete of taakstraf.

Basta, roept de landelijke vliegersvakbond (SNA). De piloten pleiten via het Braziliaanse parlement voor zwaardere straffen. Ze willen een nieuwe ballonwet die naast de milieurisico's ook de grote gevaren voor het vliegverkeer meeweegt.

Intussen wassen ballonbouwers hun handen in onschuld. "We maken kunst", laat een ballonclub uit een voorstad van São Paulo weten aan deze krant. "Het is slechts een manier om ons te uiten en vermaken", aldus de woordvoerder die anoniem blijft uit vrees voor de politie. "Agenten willen een einde maken aan deze zogenaamde misdaad."

Sommige clubs zijn sinds het verbod van 1998 overgestapt op zogeheten 'ecologische' ballonnen. Deze creaties worden op de grond vol geblazen met hete lucht en gaan zonder vuur de lucht in.

De donkere bovenkant van de ballon zorgt voor betere opname van zonlicht om de vlucht te verlengen. De 'ecoballonnen' zijn intussen toegestaan in veertien Braziliaanse steden, waaronder Rio en São Paulo.

De vliegersvakbond betreurt het onderscheid. "Ze (de legale ballonnen, red) kunnen branden veroorzaken als ze op elektriciteitskabels vallen. En botsingen met vliegtuigen," aldus voorzitter Adriano Castanho van de SNA.

Voor de politie, die in sommige steden kliklijnen heeft geopend tegen clandestiene ballonbendes, is het bovendien lastig om de 'goede' en 'foute' ballonnen uit elkaar te halen.

Geen opmerkingen: